Pavel Kamas – má píseň zas...
Pavel Kamas – má píseň zas...
Autor: Pavel Kamas
Výrobce: VIA
Skladem > 100 ks
Brněnský hrdinný barytonista Pavel Kamas, proslulý operní interpret a ztělesnitel velké řady náročných operních partií, zejména romantického a veristického repertoáru, patřil ke špičce našich pěvců.
190 Kč
Popis
Hmotnost 100 g
Vydáno 2001
Další info Nahráno: 24. 1. 1995
Pavel Kamas – má píseň zas...
Ludwig van Beethoven | Vzdálené Míle, Op. 98 | (14:12) | |
1.1 | – | I | |
1.2 | – | II | |
1.3 | – | III | |
1.4 | – | IV | |
1.5 | – | V | |
1.6 | – | VI | |
Leoš Janáček | Moravská Lidová Poezie V Písních | ||
2 | – | Komu Kytka | 2:01 |
3 | – | Oříšek Léskový | 1:09 |
4 | – | Belegrad | 1:55 |
5 | – | Pohřeb Zbojníkův | 2:12 |
Zdeněk Fibich | Balady, Op. 7 | ||
6 | – | Hráč | 2:18 |
7 | – | Noc V Lese | 4:53 |
8 | – | Loreley | 3:21 |
9.1 | – | Tragedie I | |
9.2 | – | Tragedie II | |
9.3 | – | Tragedie IIII | |
Leoš Janáček | Zarostlém Chodníčku
Soloist, Piano – Jiří Doležel |
||
10 | – | Lístek Odvanutý | 2:05 |
11 | – | Pojďte S Námi | 1:02 |
12 | – | Frýdecká Panna Maria | 3:19 |
Antonín Dvořák | Cigánské Melodie, Op. 55 | ||
13 | – | Má Píseň Zas... | 2:55 |
14 | – | Kterak Trojhranec Můj... | 1:10 |
15 | – | A Les Tichý Je Kolem Kol... | 3:16 |
16 | – | Když Mne Stará Matka... | 2:26 |
17 | – | Struna Naladěna... | 1:02 |
18 | – | Široké Rukávy A Široké Gatě... | 1:27 |
19 | – | Dejte Klec Jestřábu... | 2:13 |
20 | Franz Schubert | Na Hudbu | 3:49 |
Stopáž: 63:00
Nahráli: Pavel Kamas - baryton, Jiří Doležel - klavír
Kamas, Pavel, pěvec-barytonista, narozen 7. 12. 1947, Olomouc, zemřel 14. 12. 2020, Brno.
Zpěvu se nejprve učil na olomoucké lidové škole umění u Dagmar Kučerové (1963–66), zdokonalil se na JAMU u Eduarda Hrubeše (1966–71). Roku 1970 nastoupil jako barytonista do Slezského divadla v Opavě, kde nastudoval např. krále Vladislava, Voka, Escamilla, Ruslana či Dona Carlose di Vargas v Síle osudu. Od roku 1978 byl sólistou brněnské opery, kde si rozšířil repertoár o Dona Giovanniho, Tausendmarka, Petra I., Rigoletta, Simona Boccanegru, Nabucca, Mackbetha atd. Byl pěvcem zvučného hlasu, který mezi českými pěvci vyniká především dokonalým ztvárňováním verdiovských postav, kde se kromě ohebné pružnosti hlasu dovede docílit potřebnou kovovou průraznost a smysl pro dramatická bria s efektním zakončením. Přestože těžištěm tvorby Pavla Kamase byla oblast italského bel canta, účinkoval i v soudobých dílech (např. Iši Krejčího, Karla Horkého, Václava Felixe, Jiřího Berkovce, Vissariona Šebalina atd.).
Hostoval na všech významných českých scénách, dlouhodoběji v Národním divadle v Praze, v ostravské opeře a ve Státní opeře Praha, spolupracoval s významnými českými a slovenskými orchestry, dirigenty a instrumentalisty. Úspěšná byla jeho četná vystoupení na operních scénách i koncertních pódiích významných evropských kulturních center stejně jako na turné po Japonsku roku 2000. Například v roce 1985 vystoupil v roli Mojmíra v opeře Eubena Suchoně Svätoplukv Bratislavě při slavnostním představení. V roce 1998 se stal stálým hostem Národního divadla v Záhřebu, kde oslňoval zejména v tradičním repertoáru, ale s velkým úspěchem ztvárnil jako první nechorvatský pěvec titulní roli v opeře Nikola Šubič Zrinskij Ivana Zajce. V oblibě má i operetní žánr, kde exceloval v titulních rolích řady proslulejších děl. Soustavně se věnuje koncertní činnosti ve spolupráci především s významnými českými a slovenskými orchestry. Nahrál četné rozhlasové i televizní snímky, jeho výkony jsou zaznamenány na gramofonových deskách a kompaktních discích.
Pavel Kamas nastudoval půl druhé stovky operních rolí, v nichž vystoupil na 6000 představeních, jeho koncertní repertoár, provedený na 5000 koncertech, zahrnuje půl stovky děl.
Již od sedmdesátých let se věnoval hlasovému vedení některých mladších pěvců včetně zahraničních, od roku 1978 jako pedagog JAMU.
Hmotnost 100 g
Vydáno 2001
Další info Nahráno: 24. 1. 1995
Recenze
Pavel Kamas: Má píseň zas - Beethoven, Dvořák, Fibich, Janáček
Brněnský hrdinný barytonista Pavel Kamas , proslulý operní interpret a ztělesnitel velké řady náročných operních partií, zejména romantického a veristického repertoáru, patří stále ke špičce našich pěvců. Cizelování svého repertoáru věnuje stále péči a umí v něm nacházet nové polohy i výrazové odstíny. Třebaže je jeho hlavní oblastí divadelní činnost, věnuje se současně i koncertnímu zpěvu, v němž nezapře svou mimořádnou inteligenci, muzikalitu i pokoru vůči interpretovaným partům. Ale přestože jsou kvality Kamasova koncertního zpěvu nepochybné, tón i zabarvení jeho hlasu nikdy nepostrádají přítomnost velkého dramatického umění, jež se tu exponuje pouze v jiném žánrovém oboru.
Důkazem toho je i pěvcův písňový recitál, který vydalo brněnského nakladatelství a umělecká agentura Via. Tento recitál je sestaven skutečně velkoryse a téměř ve většině nahrávek vyplňuje mezeru, která se dosud nacházela v domácím rejstříku nahraných vokálních děl. Všechny na CD publikované cykly skýtají Pavlu Kamasovi dostatečný prostor k uplatnění všech předností jeho osobitého umění a již sama jejich volba je navíc důkazem, že pěvci je vzdálena jakákoli honba za efektem. Obrací svou pozornost právě k těm písňovým dílům, jež vynikají jak hloubkou citu a výrazu, tak niternou oduševnělostí, která z nich nejednou činí perly svého druhu, ale současně skýtají velkou výzvu k měření sil. Pěvcovo provedení Beethovenova cyklu Vzdálené milé (An die Ferne Geliebte ) snese vysoká kritéria a patří v každém případě k důkazům skutečné autenticity. Stejně úspěšně nazpíval i jedno z nejtěžších vokálních děl Zdeňka Fibicha Čtyři balady op. 7 , mísící zralý a vyspělý novoromantický sloh s hlasy schumannovsko-lisztovskými stejně jako s vymoženostmi wagnerovského leitmotivismu. Svou nahrávkou splácí Pavel Kamas dluh, který mají současní pěvci vůči tomuto opomíjenému, avšak cennému a krásnému Fibichovu dílu. Dvořákovy Cigánské melodie op. 55 našly v Kamasovi interpreta par excellence, neboť pěvec dokázal vystihnout ladění, hloubku i niterný cit všech písní, v nichž nachází, odkrývá a mistrovsky interpretuje i řadu obávaných úseků. Jeho pokora před korektním, detailním a výsostně muzikálním provedením Dvořákova opusu, i s řadou jeho obtížných nuancí (v dynamickém, frázovém, přednesovém a tónovém smyslu), je příkladná. Stejně velké umění dává do služeb i několika písním z Janáčkovy Moravské lidové poezie v písních . Právě tyto ukázky jsou svědectvím, jak interpret dokáže umění, Janáčkem do nich vložené, přivést k plnému, přesvědčivému a hlubokému vyznění.
Všechny nahrávky, které recitál přináší, jsou svědectvím, jak může vyznít písňová literatura v celé kráse, působivosti, jímavosti i přesvědčivosti, nachází-li se v rukou interpreta Kamasovy velikosti a vokální tvořivosti. Dlouholetý a věrný pěvcův kolega Jiří Doležal , který pěvce doprovází se znamenitým smyslem pro styl i zvuk, doplnil tento snímek třemi Janáčkovými klavírními sóly z cyklu Po zarostlém chodníčku . I ony žánrově šťastným způsobem obohacují tento nevšední recitál.
Vydavatel: VIA
Stopáž: 63:00
Nahráli: Pavel Kamas - baryton, Jiří Doležel - klavír
Zdroj: Časopis Harmonie